Kişinin yaşadığı toplum ortamında değeri olan , kapasite, hesap ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı kuruluşlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına yaraşıklı ) bileğsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık gereğince;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğsoruntirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç temel öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler kucakin nüshadır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre gereğince bileğsorunebilir, ancak sürecin doğbeyı bileğsorunmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birkötü filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğsorunikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, beniâdem kucakin dirim boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yaraşıklı olabileceği kadar istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yürütmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir tasavvur ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise bizatihi gelişen plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir mekanizma olarak ele aldatmaındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç temel ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Süreç; mektep ortamında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, bitirme, sınav özetları kadar istenilen davranış bileğsoruniklikleridir.